Polska författaren Anna Bikont hedersdoktor 2017

Humanistiska fakultetens styrelse har utsett den polska journalisten och författaren Anna Bikont till hedersdoktor 2017. – I boken Vi från Jedwabne visar Anna Bikont hur historisk forskning kan bli en grund för att i litterär och dokumentär form gestalta och ge en spegelbild av vår samtid, säger Marie Demker, dekan för Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet.

Anna BikontDen 10 juli 1941 hämtades den polska byn Jedwabnes judar i sina hem och fördes till byns torg där flera timmars förnedring och misshandel väntade. Därefter drevs de till en lada i utkanten av byn. Den reglades utifrån, dränktes i fotogen och stacks i brand.

Skulden för massakern på flera hundra judar i Jedwabne lades efter kriget på de tyska nazisterna och det dröjde ända till 2000-talet innan sanningen kröp fram i offentligheten: Det var inte tyska nazister som låg bakom pogromen. Det var polackerna själva, judehatande katoliker, som den där dagen i juli 1941 torterade, våldtog och mördade sina egna grannar.

Antisemitismen levande även idag

BokomslagDen nyutnämnde hedersdoktorn Anna Bikont intervjuade överlevande, vittnen, dömda mördare och barnen till såväl offer som förövare i sitt sökande efter sanningen om vad som hände judarna i den polska byn Jedwabne denna sommardag 1941. Det resulterade i reportageboken Vi från Jedwabne.

I arbetet med boken upptäckte hon att antisemitismen lever kvar i allra högsta grad. Boken lyfter fram den nationella och individuella förnekelsen i ett samhälle där Förintelsen blivit och fortfarande är tabu och är därför lika mycket en berättelse om vår tid och om vad som händer med ett samhälle som inte gjort upp med sin historia.

Den politiska utvecklingen i Polen har gått i nationalistisk och auktoritär riktning under senare år. Den nationalkonservativa regeringen har inskränkt pressfrihet, yttrandefrihet och rättsstatlighet. I Polen finns dock en opposition mot utvecklingen, där Anna Bikonts arbete är och har varit en viktig del.

Universitetets historia som antinazistisk kraft

– Det är hedrande att Anna Bikont accepterat att bli hedersdoktor vid Humanistiska fakulteten och hennes gärning knyter även an till Göteborgs universitets historia som en antinazistisk kraft under andra världskriget, säger Marie Demker, dekan för Humanistiska fakulteten och ordförande i fakultetsstyrelsen.

Anna Bikont har i sitt författarskap och sin journalistik under lång tid motarbetat de krafter som vill hämma individers frihet och rättigheter. I boken Vi från Jedwabne visar hon hur historisk forskning kan bli en grund för att i litterär och dokumentär form gestalta och ge en spegelbild av vår samtid.

– Hennes arbete understryker att vi aldrig ska tro att antisemitismen är ett överspelat fenomen eller enbart är en politisk ideologi som tillhör en viss epok, säger Marie Demker.

My z Jedwabnego gavs ut 2004 och kom på svenska 2014 under namnet Vi från Jedwabne (bokförlaget Atlas), översatt av Irena Grönberg. År 2011 tilldelades den franska utgåvan utmärkelsen European Book Prize.

Anna Bikont är psykolog, författare och journalist på tidningen Gazeta Wyborcza, som hon också var med och grundade. Hon kommer att närvara vid den årliga doktorspromoveringen vid Göteborgs universitet den 20 oktober.

Marie Demker, dekan för Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet, E-post: marie.demker@gu.se

Foto: Marcel Lozinski/Bokförlaget Atlas