Ninni Holmqvist mottagare av Sixten Heymans pris 2016

Författaren Ninni Holmqvist får Sixten Heymans pris 2016. Priset på 300 000 kronor får hon för "ett författarskap som på kristallklar prosa blottar bråddjupen i den senmoderna existensen". Sixten Heymans pris delas ut var tredje år av Göteborgs universitet.

Ninni Holmqvist. Foto: Andreas Rasmusson/Norstedts.Ninni Holmqvist. Foto: Andreas Rasmusson/Norstedts.

Författaren Ninni Holmqvist får Sixten Heymans pris 2016. Priset på 300 000 kronor får hon för ”ett författarskap som på kristallklar prosa blottar bråddjupen i den senmoderna existensen”. Sixten Heymans pris delas ut var tredje år av Göteborgs universitet.

Ninni Holmqvist är född 1958 i Lund. Hon debuterade 1995 med den kritikerrosade novellsamlingen Kostym. Romanen Precis som att börja om från 2014 är hennes senast utgivna verk. Hon är även verksam som översättare från danska och engelska.

Ninni Holmqvist tilldelas Sixten Heymans pris 2016 med motiveringen:
För ett författarskap som på kristallklar prosa blottar bråddjupen i den senmoderna existensen. De nyskapande novellsamlingarna Kostym (1995), Något av bestående karaktär (1999) och Biroller (2002), liksom de uppfordrande romanerna Enhet (2006) och Precis som att börja om (2014), granskar identitet, ansvar och människovärde i en fragmentiserad och rotlös samtid. Med oväntade perspektivskiften, språklig pregnans och ett starkt intresse för etiska dilemman tvingar Holmqvist läsaren att reflektera över både rådande samhällsnormer och sina egna hållningar och livsval.

Sixten Heymans pris har delats ut av Göteborgs universitet vart tredje år sedan 1938. Varannan gång till en svensk skönlitterär författare och varannan gång till en svensk vetenskapsman/kvinna inom "den naturvetenskapliga grenen, förnämligast astronomi, geologi och kemi, för upptäckt eller utgivet arbete inom nämnda vetenskapsgren".

Pristagaren utses av universitetets styrelse efter beredning vid respektive fakultet. Bland tidigare mottagare av Sixten Heymans pris märks bland andra Klas Östergren (2010), Per Gunnar Evander (2004), Sara Lidman (1998), Kerstin Ekman (1992), Sun Axelsson (1986) och Hans Granlid (1980)

Sixten Heymans pris grundades genom en donation från Göteborgsföretagaren Sixten Heyman på 1920-talet.

För mer information, kontakta:
Yvonne Leffler, beredningsnämnden för Sixten Heymans pris 2016, Göteborgs universitet
Tel: 031-786 52 94, 0707-167823, e-post: yvonne.leffler@lir.gu.se

Text: Thomas Melin