Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Vad vet vi egentligen om korsfästelsen?

Nyhet: 2010-05-18

Vitt spridda skildringar av Jesus korsfästelse har dåligt stöd i de historiska källorna. Det antika källmaterialet saknar nämligen i stort beskrivningar av korsfästelser. Det visar en avhandling av religionsvetaren Gunnar Samuelsson vid Göteborgs universitet.

En hastig titt i några uppslagsverk, monografier och bibelkommentarer avslöjar en tydlig konsensus när det gäller beskrivningen av vad det var för straff Jesus fick genomlida på Golgata kulle i Jerusalem. Det saknas inte färgstarka beskrivningar av korsfästelser i litteraturen och de levereras av hela spektret av forskare.

– Problemet är bara att färgstarka beskrivningar av korsfästelser saknas i den antika litteraturen, säger Gunnar Samuelsson. Där man förväntar sig finna stödet både för den gängse kunskapen och för de vetenskapliga beskrivningarna är det i stort sett tomt, det finns ingenting.

Avhandlingens 400 sidor bjuder på många av antikens ruskigaste texter och ger många exempel på människans uppfinningsrikedom i hemskheter. Gunnar Samuelsson har gått igenom den tillgängliga antika grekiska, latinska, hebreisk/arameiska litteraturen från Homeros till det första sekelskiftet efter Kristus. Olika upphängningsstraff finns det gott om, men letar man just efter det straff Jesus genomled enligt kyrkans traditioner blir det ytterst lite kvar.

Vad som finns är texter som innehåller en rad termer. Problemet är bara att ingen av dessa termer betyder ”kors” eller ”korsfästa” vilket visas i avhandlingen med all önskvärd tydlighet. Texterna refererar till olika slags upphängningar av olika slags föremål och det som är redskapet för upphängningen.

Gunnar Samuelssons slutsats är att källorna för kunskapen och framställningarna finns någon annanstans än i de antika texterna, som till exempel i kyrkans traditioner och konstnärliga framställningar. Problemet är bara att den absoluta majoriteten av böcker som behandlar korsfästelsestraffet hänvisar till just dessa texter som inte säger det man menar att de säger.

– Därför faller en utmanande stor del av den samtida kunskapen om korsfästelsestraffet och dess termer samman som ett korthus. Vad som är än mer utmanande är att detsamma sker med de flesta utläggningar av Jesu korsfästelse. De nytestamentliga texterna säger inte så mycket som vi tror, säger Gunnar Samuelsson.

För mer information, besök författarens hemsida om avhandlingen.


Avhandlingens titel: Crucifixion in Antiquity: An Inquiery into the background of the New Testament Terminology of Crucifixion
Avhandlingsförfattare: Gunnar Samuelsson, tel: 031-786 53 08 (arb.)
E-post: gunnar.samuelsson@lir.gu.se
Tid och plats för disputation: fredagen den 21 maj 2010 kl. 13.15, Lilla hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg
Fakultetsopponent: Docent Erkki Koskenniemi
Avhandlingen går inte längre att beställa från Göteborgs universitet eftersom disputationsupplagorna är slut, i stället hänvisas till förlaget Mohr Siebeck där den kommer att ges ut.
En sammanfattning av avhandlingen finns publicerad digitalt på: http://hdl.handle.net/2077/22126

AV:

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2015-08-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?