Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ny professor forskar om kristen teologi i Tyskland och USA

Nyhet: 2011-08-05

Hallå där Arne Rasmusson, ny professor i religionsvetenskap, särskilt tros- och livsåskådningsvetenskap, vid Göteborgs universitet. Vad forskar du om?

Arne Rasmusson.– Framväxten av den moderna liberala nationalstaten har förändrat religionens situation och roll i samhället. Med bakgrund i forskning om nationalstat, nationalism, liberalism och globalisering forskar jag om hur man inom kristen teologi, särskilt i Tyskland och USA, har beskrivit och handskats med denna förändring.

– I sekulära samhällen kan frälsningshoppet riktas mot vetenskapen som sådan. Och jag studerar i ett annat projekt vad som händer när neurovetare, evolutionspsykologer och kognitionsvetare motiverar moraliska och politiska hållningar och skapar livsåskådning utifrån sin forskning.

Kan du ge några konkreta exempel på vad din forskning handlar om?

– En artikel som jag skickade in till en tidskrift precis innan sommaren handlar om den amerikanske teologen Reinhold Niebuhr, som var verksam från 1920-talet till 1960-talet och vars ”kristna realism” haft mycket stort inflytande på amerikanskt utrikespolitiskt tänkande. I diskussionen om krigen i Afghanistan och Irak har han återigen blivit aktuell. Dessutom har Barack Obama beskrivit honom som sin ”favoritfilosof”, men också Obamas motståndare i presidentvalet, John McCain, beskrev den viktiga roll Niebuhrs tänkande haft för honom.

– En annan artikel som nyligen blivit accepterad handlar om två inflytelserika forskare, George Lakoff och Steven Pinker, som utifrån neurovetenskap, kognitionsvetenskap och evolutionspsykologi ger sig in i debatten om USA:s och västerlandets framtid. De gör mycket stora anspråk på att förstå politik, moral och religion på ett bättre sätt än man tidigare har gjort (Lakoff talar om en ”Ny upplysning”), men de är inbördes djupt oeniga och drar dramatiskt olika politiska slutsatser. Jag diskuterar i artikeln hur de använder sin vetenskapliga kompetens, vad som händer när specifika forskningsresultat placeras in i större tolkningsramar (ontologiska föreställningar, historiska och andra berättelser, övertygelser om det goda livets innehåll, etc.) och relateras till olika praktiska intressen. Trots att det framförallt är dessa tolkningsramar som driver deras argumentation diskuterar de nästan inte alls detta, utan tolkningsramarna fungerar som tysta självklarheter.

Du är idag professor vid Umeå universitet. Varför sökte du dig till Göteborg?

– Jag har ett bra jobb med goda villkor i Umeå och trivs på institutionen. Men Umeå ligger i Norrland och min fru säger att hon inte vill dö i Norrland. Vi är båda från Sydsverige. Det är den främsta anledningen. Men jag skulle inte ha sökt om inte teologi och religionsvetenskap på Göteborgs universitet varit så spännande och dynamiskt som det är.

Till sist, vad betyder det att du blivit professor i Göteborg?

– De två stora uppgifterna är undervisning och forskning. Jag har alltid gillat att undervisa. Ämnet drar en hel del studenter som är passionerat intresserade av det de studerar. Att möta sådana studenter stimulerar en själv som lärare att hela tiden gå vidare och arbeta med nya frågor.

AV:
031-786 10 68/0766-18 10 68

Sidansvarig: |Sidan uppdaterades: 2015-08-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?