Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Vetenskapsteori för humanister - Inställd!

  • Poäng: 7,5 hp
  • Termin: ht 2017
  • Tid: Sju kurstillfällen på onsdagar, från 11 oktober till 22 november, därefter examinering av kurspapper 18 december.
  • Form: Varje kurstillfälle är ett tretimmarspass bestående av såväl föreläsning som seminarium.
  • Anmälan senast: 20 september, till ingemar.bohlin@gu.se
  • Kursledare: Margareta Hallberg, seniorprofessor i vetenskapsteori, och Ingemar Bohlin, docent och lektor i vetenskapsteori

Målgrupp

Kursen är avsedd för doktorander inom alla humanistiska ämnen. I mån av plats kan doktorander från andra fakulteter och lärosäten delta.

Kursinnehåll

Bland de teman som kommer att behandlas på kursen ingår följande:

  • Relationen mellan human- och naturvetenskap, och mellan tolkning och förklaring
  • Vägen från Kuhns paradigmteori till konstruktivistiska vetenskapsstudier
  • Empiriska studier av humaniora
  • Värdet och nyttan av humanvetenskaplig kunskap och humanioras samhälleliga relevans
  • Humanvetenskapliga teorier och metoder: exempel från arkeologi

Kursmål

Kursens syfte är att hjälpa deltagarna att förstå epistemologiska och metodologiska frågor av betydelse för vetenskaplig praktik. Tre delmål ingår i detta allmänna syfte. För det första ger kursen en introduktion till den moderna vetenskapsteorins utveckling och begreppsapparat. För det andra ges deltagarna möjlighet att använda kursens innehåll för att reflektera över sina egna discipliners karaktär, och över metodologiska och teoretiska val de själva står inför i sina avhandlingsprojekt. För det tredje ges deltagarna inblick i sociala, kulturella och politiska villkor för vetenskaplig kunskapsproduktion.

Undervisnings- och examinationsform

Föreläsningarna fungerar som inledningar till seminarierna, vilket innebär att deltagarna får stort utrymme att ställa frågor kring litteraturens och föreläsningarnas innehåll. Två inlämningsuppgifter krävs för godkänt resultat, den första i halvtid, den andra i samband med att kursen avslutas. På den första inlämningsuppgiften följer skriftliga kommentarer från kursansvariga, medan den andra examineras vid ett längre, avslutande seminarium.. Inför detta examinationstillfälle gör deltagarna sina kurspapper tillgängliga för hela gruppen, så att alla har möjlighet att läsa alla papper. Vid det avslutande seminariet inleds diskussionen av varje kurspapper av kommentarer som någon av de övriga deltagarna har förberett.

Sidansvarig: Ingmar Bohlin |Sidan uppdaterades: 2017-06-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?