Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Retorik i vetenskapen

  • Poäng: 7,5 hp, halvfart
  • Termin: vt 2018
  • Tid: Ca 10 kurstillfällen på onsdagar, från och med den 7/3, därefter examination genom analysuppgift och examinerande seminarium en onsdag under första delen av maj.
  • Form: Kurstillfällen av olika längd (hel- och halvdagar). Föreläsningar och tillämpande seminarier. Examination genom analys av vetenskaplig text efter eget val samt presentation av analysen vid ett examinerande seminarium. Obligatorisk närvaro.
  • Anmälan senast: 15 januari 2018 till barbro.wallgren-hemlin@svenska.gu.se
  • Kursledare: Barbro Wallgren Hemlin, FD och lektor i svenska språket, Rudolf Rydstedt, FD och adjunkt i svenska språket samt Jan Bärmark, senior professor i vetenskapsteori

 

Målgrupp

Kursen är avsedd för doktorander vid alla fakulteter.

Kursinnehåll

Utgångspunkten för kursen är att vetenskapliga texter är retoriska texter – de är argumenterande och har till syfte att övertyga. Med hjälp av bland annat den klassiska retorikens tankeredskap och verktyg analyseras vetenskapliga texter med avseende på innehåll, disposition och språk. Vid föreläsningar och seminarier behandlas teman såsom argumentationsanalys, den vetenskapliga referensen som retoriskt verktyg, vetenskapligt ethos, doxologi, retorikens idéhistoria och pseudovetenskapens retorik. Frågor som kommer att belysas och diskuteras är t.ex.

  • Varför är vetenskapliga texter utformade som de är med avseende på t.ex. stilistisk nivå och disposition och varför skiljer sig utformningen mellan olika discipliner?
  • Varför är vissa vetenskapliga texter lustfyllda att läsa och andra tråkiga?
  • Varför är vissa texter mer övertygande än andra?
  • Hur skapar forskare auktoritet och trovärdighet kring sig själva?
  • Hur kan man tränga bakom det budskap man möter i texterna? Hur avslöjar man manipulation som sker genom språket och hur utsätter man argument för kritisk granskning?
  • Varför tror människor på rena dumheter och vad kan man göra åt det?

Kursmål

Kursens syfte är att belysa vetenskapen som retorisk verksamhet ur olika perspektiv. Efter genomgången kurs ska studenterna ha god förståelse för hur retorik kommer till uttryck i vetenskapliga texter och självständigt kunna diskutera vetenskapliga texter med avseende på argumentation, disposition och språklig utformning. De ska också självständigt kunna analysera vetenskapliga texter med hjälp av retoriska och argumentationsanalytiska begrepp. Kursdeltagarna bör efter genomgången kurs också (indirekt) ha tillägnat sig större förståelse för hur de själva kan skriva klarare och mer vederhäftiga vetenskapliga texter.

Undervisnings- och examinationsform

Kursen består av föreläsningar och textanalytiskt inriktade seminarier. För att ge både bredd och djup åt kursen, framträder föreläsare från flera vetenskapliga discipliner (t.ex. språkvetenskap, vetenskapsteori, idéhistoria och filosofi). Examination sker genom analys av vetenskaplig text efter eget val samt presentation av analysen för övriga kursdeltagare vid ett examinerande seminarium. Varje kursdeltagare ska inför seminariet göra sin analys tillgänglig för övriga kursdeltagare. Obligatorisk närvaro.

Sidansvarig: Klara Öberg|Sidan uppdaterades: 2017-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://hum.gu.se/utbildning/forskarniva/forskarutbildningskurser/kurser-vt-2018/retorik-i-vetenskapen/
Utskriftsdatum: 2017-09-22