Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap, kandidatprogram, 180 hp

Vi lever i en tid av ständig teknisk utveckling. Genom denna utveckling öppnas hela tiden nya utmaningar och möjligheter att skapa och uppleva medier och konst. Programmet syftar till att ge dig en specialistkompetens i analys av estetiska processer, objekt och företeelser kombinerat med generella färdigheter i samarbete och problemlösning, projektledning och beslutsfattande för morgondagens arbetsmarknad.

Programmet bygger på en förståelse av kulturellt entreprenörskap som ett kreativt och kritiskt förhållningssätt till förändring snarare än en särskild organisationsform; en tillämpad humaniora som görs användbar för att du ska kunna utveckla och öva dig i förmågan att argumentera för olika perspektiv och ståndpunkter, att medla mellan olika intressen, att självständigt kunna se möjligheter och utifrån givna ramar utveckla verksamheter.

Om utbildningen

Programmet kombinerar teoretisk fördjupning kring medier, estetik och kulturellt entreprenörskap med löpande projektarbeten, enskilda och i grupp, som tränar dig i olika arbetssätt, i att använda olika digitala redskap och att kommunicera med olika aktörer. De löpande projektarbetena går från att du teoretiskt förankrar dina och dina studentkamraters egna kunskaper och egna kulturella och mediala praktiker, till att du driver egna projekt.

Du kommer från första början att arbeta med olika digitala plattformar och olika uttrycksformer för att samarbeta med de andra studenterna, med lärarna och med omvärlden. I detta ingår att löpande publicera texter och annat material på engelska och svenska riktade till olika grupper, såsom kreatörer, beslutsfattare och forskare.

Under utbildningens gång, framför allt med hjälp av projektarbetena och tillsammans med en fortlöpande analys av och samverkan med arbetsmarknaden, bygger du upp en kompetensportfölj. I den kan du redovisa de projekt du medverkat i och de olika färdigheter (t.ex. verksamhetsutveckling, redaktionellt arbete, programmering) som du individuellt eller i grupp har utvecklat.

Du kommer under utbildningens gång att arbeta med forskare och ges möjlighet att få en mentor från universitetsvärlden, mediebolag, kulturinstitutioner eller från andra delar av arbetsmarknaden.

Arbetsområden

Utbildningen förbereder dig för arbete som analytiker och projektledare inom kultur- och mediesektorerna. Du kommer att kunna arbeta som verksamhetsutvecklare inom alla typer av kreativa verksamheter.

Innehåll

Utbildningen består av sex terminslånga kurser om 30 högskolepoäng vardera. Samtliga kurser inom programmet är obligatoriska, men det är möjligt byta ut termin två, tre eller fyra mot kurs med liknande mål och innehåll vid utländskt lärosäte.

Under utbildningens gång lär du dig bland annat att beskriva och analysera konstnärliga uttryck och att förstå konstnärliga processer. Du kommer även att studera deltagarkulturer, kulturekonomi och kulturellt och socialt entreprenörskap. Vidare kommer du att fördjupa dig i estetik och konstarternas filosofier, liksom i berättande och interaktiva medier.

Varje termin innehåller ett projektarbete som löper parallellt med terminens två första delkurser. Terminens sista delkurs ger en teoretiskt förankrad kritisk diskussion kring projektarbetet och tidigare delkurser, utifrån både vetenskapliga och professionella perspektiv. Projektarbetena under terminerna två, tre och fyra bygger på utbyte med olika externa aktörer som institutionen samverkar med för att arbeta med pedagogiskt och professionellt relevanta uppgifter. Under utbildningens sista år får du förutom en gedigen grund i vetenskaplig teori och metod även lära dig att kommunicera forskning till olika målgrupper och i olika former.

Utbildningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, övningar, rollspel, laborationer, handledning (individuell och i grupp) och projektarbeten. Litteraturen är till övervägande del på engelska. Undervisningen sker på svenska och engelska.

Fortsatta studier

Efter avslutad utbildning kan du välja att läsa vidare inom ett masterprogram eller fristående kurser på avancerad nivå. Du blir behörig till flera masterprogram vid Humanistiska fakulteten på Göteborgs universitet, som exempelvis Kultur och demokrati och Kommunikatörsprogrammet.

 

Behörighet och anmälan

Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet

Urval:

Betyg (66 %) och högskoleprov (34 %)

Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap, kandidatprogram, 180 hp
Start Studietakt Anmälan
HT17 Dag, 100 % Stängd

Mer information om valt utbildningstillfälle

ANMÄLNINGSKOD: GU-19712
SISTA ANMÄLNINGSDAG: 2017-04-18
YTTERLIGARE ANMÄLNINGSINFORMATION: https://www.antagning.se/
ORT: Göteborg


Kontaktinformation

Alexandra Fried

Box 200, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Vera Sandbergs alle 8, rum 3259

Telefon:
031-786 1974

Mer information

Ytterligare information om Kandidatprogrammet Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap hittar du på Institutionen för kulturvetenskapers sida om programmet.

Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2017-03-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?