Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mentorsverksamhet vid Humanistiska fakulteten

Mentorsverksamheten

Sedan 2009 har mentorsverksamhet bedrivits på Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori och ett par år senare spreds den vidare inom Humanistiska fakulteten. Idag har fyra institutioner aktiva samordnare.

Vad är Mentorsverksamheten?

Oavsett vilken bakgrund man har kan det vara utvecklande att få ytterligare en chans att ställa frågor och diskutera idéer. Den chansen finns inom mentorsverksamheten.

Mentorsverksamhetens syfte är tvåfaldigt. Den ämnar både att skapa en god studiesocial miljö vid institutionerna och att bidra till en ökad kunskapsnivå hos samtliga inblandade. Tanken är alltså att möjliggöra för studenter att träffas utanför den ordinarie kurstiden och över kursgränserna, samtidigt som det går att fördjupa sig i sitt ämne på kuppen. Mentorsverksamheten är inte egentligen en läxhjälpsstuga utan ett komplement till den ordinarie undervisningen – av studenter, för studenter.

Hur fungerar det i praktiken?

Praktiskt fungerar verksamheten på så sätt att erfarna studenter agerar mentorer åt nyare kollegor i sina respektive ämnen. Oftast är det grundkursstudenter som agerar adepter, men verksamheten pågår även på vissa fortsättningskurser.

Arbetet sker i mindre grupper – vanligtvis med två till tre mentorer och fem till tio adepter per grupp – som träffas enligt egen överenskommelse ungefär en gång i veckan. De nyare studenterna får då möjlighet att ställa frågor och ytterligare diskutera material som gåtts igenom på föreläsningar och seminarier. På så sätt kan kunskaperna fördjupas.

Mentorerna bidrar här med kunskap och erfarenhet: de leder samtalen och svarar på frågor efter förmåga. Samtidigt som de hjälper adepterna med utbildningen så får mentorerna också själva möjlighet att repetera och således förstärka sina kunskaper. Förhoppningen är dock att alla inblandade ska kunna bidra med egna erfarenheter och kunskaper.

Var finns det mentorsgrupper?

Mentorsverksamheten pågår på följande institutioner:

På dessa institutioner forskas och undervisas det i flera olika ämnen och program. Reguljära mentorsgrupper finns i många av dem, men inte i alla. Om studentinitiativ uppstår för att bedriva mentorsverksamhet, antingen i reguljära grupper eller kanske lösare sammansättningar, så är detta bara positivt. Kontakta samordnarna på din institution om du vill starta någonting nytt.

Vad säger tidigare adepter?

Så här långt har mentorsverksamheten fungerat väldigt bra och både adepter och mentorer har varit nöjda och vittnar om att mentorsverksamheten varit en positiv upplevelse.

Man blir mer aktiv när man pratar och diskuterar, och då går kunskapen lättare in. Dessutom är det ett bra sätt att lära känna institutionen och de som går där

Jag har fått hjälp med att förstå det som föreläsaren gått igenom, så att det sjunkit in ordentligt

Mentorsverksamheten i pressen

 

Citaten är kommentarer från två studenter på grundkursen i allmän språkvetenskap (intervju i GU-journalen nr 4 2011)

Kontaktinformation

Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
Alice Nordmark och Gabriel Nyberg, samordnare
E-post: mentor@flov.gu.se

Institutionen för litteraturvetenskap, idéhistoria och religion
Simon Källman och Julia Rosenfeldt, samordnare
E-post: mentor@lir.gu.se

Institutionen för språk och litteraturer
Mette Tjell, samordnare
E-post: mentor@sprak.gu.se

Institutionen för kulturvetenskaper
Jenny Lundin, samordnare
E-post: mentor@kuv.gu.se

Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2016-11-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?