Humaniststudent får Gunnar Svedbergs pris 2019

Studenten Simon Källman, som bland annat studerat idéhistoria vid Humanistiska fakulteten, har utsetts till pristagare av Gunnar Svedbergs pris 2019. Priset delas ut vid doktorspromotionen den 18 oktober.

Motivering:

”Simon Källman är en hängiven student som skapar engagemang både i och utanför klassrummet, såväl fakultetsövergripande som internationellt. Han har anordnat en konferens för europeiska studenter, varit engagerad i flertalet föreningar runt om på universitetet med fokus på hållbarhetsfrågor och andra samhällsutmaningar samt varit mentorskoordinator i Humanistiska fakultetens mentorsverksamhet. Genom att tilldelas priset hoppas vi att Simon bygger vidare på det engagemang han byggt upp, och fortsätter inspirera sina medstudenter.”

Priset består av 10 000 kr och ett diplom. Juryn för Gunnar Svedbergs pris utsågs av Göteborgs universitets studentkårer, GUS.

Fakta

Gunnar Svedbergs pris instiftades år 2006 som en universitetets avskedsgåva till Gunnar Svedberg som var rektor 2003–2006. Priset instiftades med särskild tanke på den fokusering och omtanke Gunnar Svedberg i sitt arbete visade studenterna. Priset går till student eller studenter som gjort goda insatser för sina kamrater. Särskilt sådant som bidrar till ökad samverkan mellan studenter premieras.
Läs mer här om prisets bakgrund och hur man nominerar pristagarna:

Gunnar Svedbergs pris