Lästips för hängmattan

Många av våra anställda läser mycket, både skönlitteratur och fackböcker, utöver alla forskningsstudier och rapporter. Har du själv inte bestämt dig för vad du ska läsa i sommar? Låt dig inspireras av deras tips!

hängmatta i solen

Vad planerar du att läsa i sommar?
Rekommendera en bok som fler borde läsa i sommar!

Haren med bärnstensögonMarie Demker, dekan för Humanistiska fakulteten och professor i statsvetenskap

– Jag har just börjat på A room with a view av E.M Forster och tänker sedan fortsätta med Boken om Yousef av Linus de Faire. Jag hoppas att hinna med några till under sommaren!

– Alla borde läsa Haren med bärnstensögon av Edmund de Waal, en bok som är en blandning av personlig släkthistoria blandad med världshistorien, men berättad ur en netsukesamlings perspektiv (japanska små prydnadssaker).

Språkpolitik

Susanna Karlsson, lektor i svenska

– Jag ska läsa Språkpolitik av Olle Josephson, Förlåten av Agnes Lidbeck och Left hand of darkness av Ursula K. LeGuin.

– Fler borde läsa The Blazing World av Siri Hustvedt och All my friends are superheroes av Andrew Kaufman.

Förlorade själarMorgan Nilsson, lektor i slaviska språk

– Närmast har jag tänkt läsa Kartor av Nurudin Farah. Den ligger just och väntar på att påbörjas.

– En bok som jag minns tydligt och gärna vill rekommendera är Förlorade själar av Nadifa Mohamed.

Olav H Hauges Dagbøker 1924-1994Tove Hjørungdal, professor i arkeologi

– Jag vet inte ännu men dagstidningar blir det i alla fall nu.

– Jag rekommenderar Olav H Hauges Dagbøker 1924-1994 (Bind 1-5; finns på UB).

Factfulness

Nina Tahmasebi, forskare inom språkteknologi, postdoc i digital humaniora

– Jag tänkte läsa Samtal med barn och ungdomar, erfarenheter från arbetet på BRIS av Petter Iwarsson.

– Rekommenderar Factfulness av Hans, Anna och Ola Rosling.

NakedCarl-Magnus Forsudd, utbildningskoordinator på institutionen för kulturvetenskaper

– I sommar ska jag läsa Bookshelf av Lydia Pyne.

– Fler borde läsa Naken (originaltitel Naked) av David Sedaris. Läste den för kanske 15 år sedan men tänkte göra det i år igen.

Jag går och leverKatarina Leppänen, prefekt på institutionen för litteratur, idéhistoria och religion från första juli och professor i idé- och lärdomshistoria

– I sommar läser jag Laura Lindstedts Oneiron som en god vän och kollega tipsat om. Jag tror den handlar om tystnad, språk och död ur 7 kvinnors perspektiv. Det verkar spännande!

– Jag tycker alla ska läsa Mirja Unges Jag går och lever. Drabbande berättelse och språkligt utmanande. Perfekt sommarläsning.

I det heliga Rysslands tjänstMalin Podlevskikh Carlström, doktorand i slaviska språk med inriktningen rysk litteratur

– Jag planerar bland annat att läsa Vladimir Sorokins nya roman Манарага (Manaraga) i sommar.

– Jag rekommenderar fler att läsa den dystopiska framtidsskildringen I det heliga Rysslands tjänst, också den av Vladimir Sorokin.

Revolutionary Road

Chloé Avril, lektor i engelska

A Girl is a Half-formed Thing av Eimear McBride.

Revolutionary Road av Richard Yates.

Den hemliga historienMoa Ekbom, lektor i latin och programkoordinator för Liberal arts

– Min sommarläsningshög är inte så stor ännu, men i den ligger Ruby Ridge: The Truth and Tragedy of the Randy Weaver Family av Jess Walter, Hennes excellens Agda Rössel av Elin Jäderström, Schadenfreude, A Love Story: Me, the Germans, and 20 Years of Attempted Transformations, Unfortunate Miscommunications, and Humiliating Situations That Only They Have Words For av Rebecca Schuman, och Förlåten av Agnes Lidbeck.

– Alla borde läsa Den hemliga Historien (The secret history) av Donna Tartt! Helst när man är i tidig tonår, men det går säkert bra även i vuxen ålder. Ett oroväckande ålderstecken och en indikation på akademisk mognad är att jag alltmer identifierar mig med universitetslärarna (de utan privat förmögenhet) i boken, och oroar mig väldigt för deras administrativa rutiner.

Ensam i BerlinÅsa Andersson, docent i kulturstudier

– Jag planerar att läsa Storm över Frankrike av Irène Némirovsky, Spådomen av Agneta Plejel, Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò, En gud i spillror av Kate Aktkinson, Sidonie och Natalie av Sigrid Combüchen, Den skeva platsen av Caterina Pascual Söderbaum och Stormen – en berättelse av Steve Sem-Sandberg.

– Jag rekommenderar alla (i synnerhet i valtider) att läsa Ensam i Berlin av Hans Fallada.

OdysséenAnna Blennow, lektor och docent i latin

– I sommar tänker jag läsa om Johannes Anyurus debut från 2003, Det är bara gudarna som är nya, där han, precis som man gjort sedan Homeros tid, låter poesin leka med, omtolka och återanvända de antika diktverken.

– En bok som alla borde läsa är Odysséen av Homeros. Perfekt sommarläsning när man har lite mera tid! Jag läste den förra sommaren, och trots att alla vetat i ungefär tretusen år hur det går och hur det ska sluta för Odysseus på hans irrfärder var jag i konstant spänning boken igenom. Den västerländska litteraturens första och kanske fortfarande största mästerverk! Och så kan man roa sig med att jämföra olika översättningar: Erland Lagerlöfs från början av 1900-talet, Ingvar Björkesons från 1995, eller om man vill läsa på engelska: Emily Wilsons hyllade och omtalade översättning som kom förra året. (Och så kan man läsa Homeros på originalspråk på institutionen för språk och litteraturer!)

Mrs Fry's DiaryMikael Strömberg, forskarutbildningshandläggare på humanistiska fakultetskansliet

– Jag tänker läsa Popkulturens död av Martin Aagård & Natalia Kazmierska.

– Ett bra tips i sommarvärmen är den underhållande och engelskt rappa samt vitsiga Mrs Fry's Diary, skriven av Stephen Frys alter-ego, tillika hemliga hustru, Edna Fry.