Navigate to video: Museum tar hjälp av studenter för en app om Mölndals Bro
Video (4:06)
Museum tar hjälp av studenter för en app om Mölndals Bro

Museum tar hjälp av studenter för en app om Mölndals Bro

Studenter på Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap har i ett samverkansprojekt med bland andra Mölndals Stadsmuseum tagit fram ett antal olika förslag till en app som ska förändra människors upplevelse av Mölndals bro.

Mölndals bro må ha en speciell arkitektur och bron känns igen på sina karaktäristiska färgglada fönster men de 3,5 miljoner besökare som årligen passerar förknippar mest Mölndals bro med en stressig och lite otrygg plats på väg hem eller till jobbet.

Mölndals Stadsmuseum vill i projektet ENTER Mölndal, som beräknas vara klart sommaren 2018, bidra till att förändra människors bild av Mölndals Bro. Det ska göras med hjälp av en smartphone-app som nu ska fyllas med innehåll. Det är här som studenterna som läser tredje terminen på programmet Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap, vid institutionen för kulturvetenskaper på Göteborgs universitet, kommer in.

I delkursen Programmerade kulturer har de under någon månad arbetat med att ta fram förslag på olika kapitel till appen som de nu har presenterat för museet, projektets konstnär Marika Hedenmyr och för RISE Interactive Institute som ska förvandla de idéer man vill gå vidare med till en teknisk verklighet.

Kvinnohistoria och fiktiva berättelser

Några av studenterna vill med sitt förslag lyfta fram kvinnornas historia med hjälp av ett spel, en historisk bildvandring och en historisk podcast och en annan av projektgrupperna har fokuserat på att besökarna med hjälp av mobiltelefonen ska kunna förvandla Mölndals Bro till en plats för välbefinnande och återhämtning, där man ska kunna ta del av andra besökares reflekterande berättelser och visdomar eller lyssna på korta noveller.

Ytterligare en grupp studenter presenterade istället en idé där användarna i mobiltelefonen ska kunna träffa någon av tre historiska karaktärer från olika tidsåldrar med hjälp av så kallad ”augmented reality”.

Hilda Eklöf Austin och hennes projektgrupp har skapat figuren Hugo, en digital kompis som ska hålla besökarna sällskap medan de väntar på nästa tåg, buss eller spårvagn. ”En historieberättare, en glädjespridare, ett tidsfördriv, en vän”, som de beskrev honom under sin presentation. Även han bygger på en augmented reality-idé hämtad från exempelvis det populära mobilspelet Pokémon Go.

– Hugo kommer att berätta fiktiva, historiska eller berättelser som är insamlade av besökarna på Mölndals Bro, säger Hilda Eklöf Austin.

Inspiration för det kommande arbetet

I arbetet med att ta fram sina förslag har studenterna kunnat botanisera i museets arkiv eller samla in egna berättelser bland de som besöker, passerar eller arbetar vid Mölndals Bro.

– Det har varit fantastiskt att se vilken inspiration studenterna har och vilken bredd av idéer de presenterat, säger Cajsa Lagerkvist, museichef på Mölndals Stadsmuseum.

Studenternas idéer blir nu en viktig inspiration i det fortsatta arbetet med projektet ENTER Mölndal.

Projektet på Mölndals Stadsmuseum är finansierat av Torsten Söderbergs stiftelse.

Se film om projektet: https://youtu.be/ElKRHIuKfnM