Spåren efter en världskris visas på unik utställning i Havanna

I november öppnar en unik utställning om Kubakrisen och det samtidsarkeologiska arbete som gjorts i ett stort forskningsprojekt vid Göteborgs universitet. Utställningen visas i Havanna. – Det kändes naturligt att först låta den kubanska publiken ta del av utställningen. Missilkrisen hotade hela världen men Kuba var dess epicentrum, säger Håkan Karlsson, professor i arkeologi.

I oktober 1962 befann sig de två supermakterna USA och Sovjetunionen på gränsen till ett kärnvapenkrig och världen höll andan. Historiker har genom åren forskat mycket på Kubakrisens utveckling och händelseförlopp, samt på dess militärstrategiska betydelse under kalla kriget. Men de materiella och immateriella dimensionerna har tidigare försakats som en konsekvens av det ständiga återberättandet av krisens generella historia.

Kubanernas egna röster har inte kommit till tals i den stora berättelsen om Kubakrisen, förrän i forskningsprojektet World Crisis from Below. Det bidrar med småskaliga berättelser underifrån, som kompletterar, kontrasterar och utmanar den dominerande berättelsen.

World Crisis from Below bedrivs sedan mer än ett decennium av svenska arkeologer tillsammans med kubanska arkeologer, antropologer och historiker. Resultaten har tidigare presenterats i ett stort antal böcker och vetenskapliga artiklar men i november visas för första gången berättelsen om projektet i en utställning på Kuba.

Samtidsarkeologiskt material

Håkan Karlsson
Håkan Karlsson.

Utställningen behandlar samtidsarkeologiskt material från kärnvapenbaserna tillsammans med minnen och berättelser från kubaner.

– Det är oerhört roligt att för första gången få visa upp projektet och våra resultat i form av en utställning, och det är fantastiskt hur Västergötlands museum kunnat framställa denna publiktillvända utställning, säger Håkan Karlsson.

I projektet har materiella och immateriella spår av den så kallade Missilkrisen eller Kubakrisen dokumenterats med nya ögon. Hit hör både lämningarna av sovjetiska baser för strategiska kärnvapen och vardagens berättelser hos lokalbefolkningen på den kubanska landsbygden: ögonvittnen som upplevde krisen på första parkett.

– Det känns också bra att Sverige och den svenska arkeologiska forskningen är representerad i samband med Havannas 500-årsjubileum, säger Håkan Karlsson.

Håkan Karlsson, tel: 031-786 52 56, 0709-83 17 76, e-post: hakan.karlsson@archaeology.gu.se

Los Rastros de una Crisis Mundial
  • Utställningen Los Rastros de una Crisis Mundial (Spåren efter en världskris) visas 1-29 november på Instituto Cubano de Antropología, Amargura #203 e/ Habana y, Aguiar, Havanna, Kuba.
  • Den är ett samarbete mellan institutionen för historiska studier vid Göteborgs universitet och Västergötlands museum, Skara, och utställningen äger rum i samverkan med Instituto Cubano de Antropología, Instituto de Historia de Cuba, Havanna, Centre for Critical Heritage Studies, Göteborgs universitet och svenska ambassaden i Havanna.