Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Studievägledare i Qatar

Hallå Louise Backelin, med kandidatexamen i religionsvetenskap och lärarexamen i religionsvetenskap och samhällsvetenskap från Göteborgs universitet, som sedan januari 2013 jobbar som studievägledare på Stenden University i Doha, Qatar.

Hur kommer det sig att du fått jobb som studievägledare där?
– Jag fick en möjlighet att bo i Qatar ett tag och hittade en annons som ”Student Counselor” vid Stenden University, ett nederländskt universitet, med campus även här i Qatar. Tyckte det lät som en intressant och bra möjlighet eftersom det kombinerar mycket av det jag studerat och mina erfarenheter från tidigare jobb. Ett jobb som sammanför pedagogik, lärande och socialt arbete i en internationell/mångkulturell miljö.

Vad innebär jobbet?
– Allt möjligt! Jag koordinerar och planerar studie- och karriärcoachningskurser, håller i workshops och föreläsningar. Det är den största delen av tjänsten. Utöver det har jag möten med enskilda studenter som behöver stöd med sina studier, hjälp med planering eller någon att prata med, till exempel. Viss del av min tid går också till att hantera konflikter, enskilt och i grupp, och jag håller i ordförandeskapet i vår ”Student Support Committee”. För närvarande bygger jag även upp ett kontaktnät med institutioner och center här i Doha som kan hjälpa oss att stötta studenter som behöver extra stöd av något slag.

Hur skiljer sig miljön på ett universitet i Qatar jämfört med Göteborgs universitet?
– Då vi är ett nederländskt universitet är det vissa saker som är lika. Vi har till exempel Bolognasystemet som infördes i Sverige när jag själv var student i Göteborg. Det innebär ungefär samma poängsystem och att studieåret är uppbyggt i delkurser – eller moduler, som de kallas här.

– Det som skiljer är främst den internationella miljön. Vi har många studenter som är qatarier, men annars reflekterar studentunderlaget Qatar i stort när det gäller bakgrund och kultur. Många studenter från arabiska länder, många från Asien – Indien och Pakistan – och ett fåtal från Europa.

– En annan skillnad är att många av studenterna är unga, de flesta börjar direkt efter gymnasiet och är då cirka 17–18 år. Och så har nästan alla elever egen, stor bil eller chaufför!Hur är det att jobba i en annan miljö och kultur än den du är van vid?– Det är lärorikt och utmanande – roligt! I den här delen av världen finns det andra perspektiv på saker och ting än vad vi är vana vid i Sverige. Till exempel har nyhetsrapporteringen i denna ”Al-Jazeera-stad” ett annat fokus än media i Sverige, vilket kan vara uppfriskande. Detta speglas till viss del även i arbetsmiljön. Människor har fokus, tankar och funderingar kring andra saker än vad vi ibland kan ha i Sverige. Men vi är också väldigt lika. Det är många som är i samma situation, nya på ett ställe och som då hjälper varandra. Var den bästa läkarvården, restaurangerna och matvarorna finns, och så vidare.

– Sammantaget gör det att jag försöker vara tydlig i kommunikationer och blir mer självmedveten. Speciellt som ny på en arbetsplats försöker jag känna av situationer och agerar utifrån det. Jag lär mig mycket!

Du läste bland annat religionsvetenskap och pedagogik på Göteborgs universitet – vilken hjälp av det har du i det dagliga arbetet?
– Oj! Massor! På flera sätt, inte endast de teoretiska studierna. Studieresor med Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion gav mig en försmak och intresse for mångkulturella/-religiösa samhällen och de är nu bra att ha i ”ryggsäcken”. Studier om ungdomskultur och olika sätt att vara ung vuxen i olika kulturer/religioner har också hjälpt mig mycket. Min uppsats och kunskap om niqab och olika sätt att klä sig i en islamisk kultur har också varit nyttiga, såklart. De har så att säga gett mig en ”genväg” till detta samhälle.

– Ganska snart efter min ankomst till Qatar förstod jag att jag skulle ha hjälp inte bara av studierna av islam och lära mig om qatarisk kultur. Jag blev positivt överraskad av att jag kan applicera kunskap och lära mig så mycket även om andra arabiska kulturer, filippinsk kultur, indisk, holländsk, och så vidare. Med kollegor och studenter från i princip hela världen uppdaterar jag ständigt mina kunskaper och mitt nyfikna sinne!

– Min pedagogiska utbildning är så klart också en viktig stomme i mitt dagliga arbete här. Kurserna jag koordinerar handlar om lärande och studieliv. Hur lär man sig bäst? Vad är målet med studierna? Alla mina år på universitet är också en bra erfarenhet, jag har ”levt i samma system” som våra studenter gör här.

Läs även:
Louise Backelins blogg om vistelsen i Qatar

Nyhet 2013-05-14. Skribent Thomas Melin

Louise Backelin
Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2013-06-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?