Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ny utbildning för framtidens projektledare inom konst- och mediesektorn

I höst startar det nya utbildningsprogrammet Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap vid Göteborgs universitet. Det är en treårig utbildning för alla som vill arbeta som projektledare, verksamhetsutvecklare eller analytiker inom den ständigt föränderliga konst- och mediesektorn.

Grundtanken med kandidatprogrammet är att ge en kombinerad specialistkompetens. Dels kunskaper i att analysera samtida estetiska, tekniska och ekonomiska företeelser inom konst och media, dels färdigheter i projektledning och beslutsfattande.

− Behovet av denna yrkeskompetens bara ökar i takt med att allt fler verksamheter inom kultursektorn drivs i projektform och plattformarna för kommunikation ständigt förändras, säger Mats Björkin, docent i filmvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper och ansvarig för programmet.

Varje termin genomför studenterna olika projekt som, utöver att ge fördjupningar inom olika problemområden, även ger färdigheter i att samarbeta kring verksamhetsutveckling, redaktionellt arbete, marknadsföring och programmering med mera. Studenterna arbetar praktiskt med digitala plattformar och en mängd uttrycksformer på både svenska och engelska för att kommunicera med olika aktörer som kreatörer, beslutsfattare och forskare.

Det praktiska arbetet kombineras med teoretisk fördjupning kring medier, estetik och kulturellt entreprenörskap. Delkurserna baseras på aktuell forskning inom en mängd områden som konst- och bildvetenskap, musikvetenskap och filmvetenskap, men också i entreprenörskap och kulturella näringar, samt konst, design och digital kultur.

– Det finns många infallsvinklar på hur vi producerar, distribuerar och konsumerar olika konstnärliga uttryck och medier. Vi vill ge studenterna redskap för att kunna hantera de frågor som blir avgörande framöver när det gäller nya estetiska utmaningar, nya finansiella former och tekniska lösningar, säger Mats Björkin.

Kandidatprogrammet Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap ges av institutionen för kulturvetenskaper vid Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet, tillsammans med lärare och forskare från IT-fakulteten, Konstnärliga fakulteten, Handelshögskolan och Chalmers samt olika företag och institutioner på arbetsmarknaden, till exempel museer och mediebolag.

För mer information om programmet, se www.kultur.gu.se eller kontakta Mats Björkin (e-post), tel: 031-786 5333.

Monica Havström, nyhet 2015-03-17

Kontaktinformation

Mats Björkin

Box 200, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Vera Sandbergs Allé 8, rum 2249

Telefon:
031 786 5333

Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2015-03-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://hum.gu.se/utbildning/grundniva/program/medier--estetik-och-kulturellt-entreprenorskap/intervju-med-mats-bjorkin/
Utskriftsdatum: 2017-12-13