Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anställningsintervjun

På anställningsintervjun vill arbetsgivaren se om bilden de fått av dig genom din ansökan stämmer överens med verkligheten. De vill bedöma om du motsvarar kraven på den tjänst som du har sökt och om du passar in i kulturen och arbetslaget på arbetsplatsen. Arbetsgivaren vill också bilda sig en uppfattning om din sociala kompetens, din självkännedom och din utvecklingspotential samt hur driven och initiativtagande du är.

Det är också vid intervjun som du får en presentation av företaget, organisationen och arbetsuppgifterna. Det är information som du behöver för att bedöma om du är intresserad av att tacka ja till tjänsten. Anställningsintervjun är till för att ge båda parterna en möjlighet att ta reda på om ett framtida samarbete känns rätt.

Inför intervjun

Ju bättre förberedd du är inför anställningsintervjun desto lugnare kommer du att vara, vilket kommer att ge en arbetsgivaren en bättre uppfattning om dig och din kompetens.

När du blir uppringd för en intervju

När arbetsgivaren ringer för att boka intervju är det bra att ta reda på vem eller vilka du ska träffa. På så sätt blir du inte överraskad för att det är fler personer än vad du tänkt dig på intervjun. Fråga även arbetsgivaren vad de vill att du ska ta med dig. Dra upp kopior på de betyg och intyg som du har och ta med dem om arbetsgivaren så önskar. Ring även upp dina referenser och förbered dem på att du ska på anställningsintervju. På så sätt är de förberedda när arbetsgivaren ringer.

Läs på om företaget och träna på vanliga frågor

Se till att du är påläst om företaget, gå in på deras hemsida, sök information om dem på nätet med mera. På så sätt kan du ställa bra och intressanta frågor om arbetet under intervjun. Skriv ner dina frågor och ta med dem på intervjun så att du inte glömmer bort dem.
Det är också en bra idé att förebreda sig genom att tänka igen svar på de vanligaste intervjufrågorna.

Exempel på vanliga intervjufrågor

Lönefrågan

Det är arbetets svårighetsgrad och ansvar i kombination med personlig kompetens och prestation som avgör hur hög lönen blir. Lönen baseras inte främst på avklarad examen, utan beror på i vilket företag och i vilken bransch man jobbar.

Informera dig inför intervjun om löneläget i branschen genom att kontakta det fackförbund som är aktuellt för tjänsten. I platsannonsen brukar det ofta finnas namn och telefonnummer till den fackliga representanten som vet mer om löneläget på just den arbetsplatsen.

Ta inte upp lönefrågan om inte arbetsgivaren gör det. Men förbered dig på att ange ditt löneanspråk under anställningsintervjun och bestäm dig för vad som är ditt lägsta bud. Du behöver inte känna dig pressad vid förhandlingen. Det går bra att "sova på saken" och återkomma med ett bud nästa dag. Ditt bästa förhandlingsläge har du när du erbjuds tjänsten.


Tänk igenom följande
:

  • Hur kvalificerade är dina arbetsuppgifter?
  • Vilken erfarenhet har du?
  • Vilka krav ställs i ditt jobb?
  • Har du stort ansvar och befogenheter?
  • Vilken utbildning har du?
  • Vilken typ av företag är det? Privat/offentligt?
  • Orten som du ska jobba på kan påverka löneläget. Storstäder brukar vanligtvis innebära något högre lön.
  • Kan du utöver lönen få andra förmåner, som t ex träning, kompetensutveckling, extra semesterdagar med mera?

Under intervjun

Ju mer förberedd du är desto lugnare kommer du att vara, men det är OK att vara nervös. En anställningsintervju är en speciell situation och det är även arbetsgivaren medveten om. Tänk på att även arbetsgivaren kan vara nervös, det kanske är dennes första anställningsintervju.

Första intrycket

Ta reda på hur du tar dig dit och när du måste åka för att inte komma för sent. Skulle du av någon anledning bli sen är det förstås viktigt att du hör av dig till arbetsgivaren. Tänk på att visa upp din bästa sida redan från början och se det som om intervjun börjar så fort arbetsgivaren hälsar på dig. Ta i hand och håll ögonkontakt. Öva gärna på att hälsa och be om feedback på din hälsning. ”Döda fisken” är aldrig kul att möta!

Tänk på ditt kroppsspråk

Undersökningar visar att det du säger enbart utgör en liten del av det intryck du ger. Ditt kroppsspråk och röst är den största delen av intrycket, så glöm inte bort den biten. Vilka signaler ger du? De flesta av oss har någon form av ticks som vi tenderar att göra, speciellt när vi är nervösa. Fundera på om du har några ticks och försök tona ner dem. Kroppsspråket får inte ta uppmärksamheten från det du har att säga!

Tänk på din röst

Även rösten är en viktig del av det intryck du ger. Kanske pratar du för snabbt eller för sakta, eller så är din röst kanske för låg. Öva dig på din rösts svagheter. Många personer har svårt för tystnad och det kan lätt bli att man fortsätter att prata även om man egentligen inte har något att säga. Många rekryterare använder tystnaden som ett sätt att se hur du hanterar situationen. Det är inte farligt att vara tyst ett tag. Om du tycker det blir obehagligt är det alltid bra att ta en klunk kaffe, te eller vatten som ett naturligt sätt vara tyst.

Var dig själv och var stolt

Tänk på att du ska sälja in din kompetens och din person under en anställningsintervju. Var inte rädd att lyfta fram din kompetens och visa att du både vill ha arbetet och kommer att klara arbetet på bästa sätt. Slutligen var dig själv! Du har inget att vinna på att låtsas vara någon annan än den du är.

Tester

Tester är idag vanligt förekommande i rekryteringsprocessen. Ofta handlar det om olika typer av personlighetstester som syftar till att få fram personlighetsprofiler. Testerna kan exempelvis vara inriktade på personliga intressen, motivation, värderingar, kreativitet, problemlösning, emotionell intelligens eller begåvning. De profiler som kommer fram ur testet kan exempelvis användas för att bedöma hur väl en person passar in i ett arbetslag eller för själva arbetsuppgifterna.
Testerna kan vara utformade som intervjuer, självskattning, rollspel mm vilka utförs självständigt eller tillsammans med andra.

Därför görs tester

Orsaken till att tester görs är att arbetsgivare vill få ytterligare underlag vid nyanställningar. Arbetsgivare har inte råd att göra misstag. Det pratas mer och mer om lagarbete, social kompetens, förmåga till flexibilitet, ökat ansvar etc. Det handlar därför om att hitta rätt person vid en nyanställning.

Psykologer och många beteendevetare har både kompetens och ofta licens för att kunna utföra olika typer av arbetspsykologiska tester, dock långt ifrån alla. Idag kan vilken personalavdelning som helst köpa licenser till test och använda dem bäst de vill. Det enda som finns är psykologernas etiska regler, men dessa är endast psykologer skyldiga att följa.

Var inte rädd för att ställa frågor kring testet. Om inte arbetsgivaren berättar det så fråga gärna om syftet med testet, hur resultatet kommer att behandlas osv.

Läs mer om tester:

  • Stiftens för Tillämpad Psykologi (STP) - Kvalitétssäkrar och certifierar psykologiska test i Sverige. Listar de test som man har granskat.
  • Arbetspsykologiska test - En informationstext om arbetspsykologiska test på Psykologiguiden (Sveriges Psykologförbund).
  • Psykologiska tester: En hel del information om olika slag av psykologiska tester - hur, när och varför man använder dem.
  • Persontypstest: Jobbsafari har en enklare variant av ett personlighets-test som man kan prova på online. Testet snarare indikerar än testar din personlighetstyp, ta därför ditt resultat med en nypa salt!

Efter intervjun

Om arbetsgivaren inte talar om det så fråga i slutet av intervjun vad tidsplanen är. När ska de höra av sig? Det är inte ovanligt att arbetsgivaren håller ytterligare en intervju med 2-3 av de bästa kandidaterna.

Har arbetsgivaren inte hört av sig som utlovat så kontakta dem. På så sätt visar du att du fortfarande är intresserad och så kan du få besked om hur det går med rekryteringsprocessen.

Anteckna efteråt - både det som gick bra och det som gick mindre bra.

Om du inte får jobbet

Försök att få feedback. Vad det något du kunder ha gjort bättre. Genom att fråga arbetsgivaren om hur de uppfattat dig så kan du lära dig inför nästa intervju. Är det en offentlig tjänst du sökt så tänkt på att du har rätt att veta vem som fått tjänsten. Det är offentlighetsprincipen som gäller. Och glöm inte att det finns fler jobb som väntar på just dig.

Grattis jobbet är ditt!

Du ska förstås visa glädje och uppskattning när arbetsgivaren erbjuder dig tjänsten, även om det är så att du av någon anledning inte vill ha tjänsten. Det bästa är att be att få återkomma med besked. Tänk på att det faktiskt är ett stort beslut du ska ta. Genom att be att få återkomma får du även möjlighet att lugna ned dig och samla dig inför nästa steg i processen som är att komma överens om lön och andra anställningsavtal.

Text och exempel från Karriärcentrum

Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2015-07-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?