Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ansökningsbrev och CV - praktisk information

När du har hittat ett jobb du vill söka så måste du ha dina anökningshandlingar på plats. Det är nu du har möjlighet att väcka arbetsgivarens intresse och lyfta  kompetenser som är relevanta för jobbet du söker.

Ansökningshandlingar

När du söker jobb ska du alltid skicka in ansökningshandlingar. Dessa består vanligtvis av ett personligt brev och ett CV/meritförteckning. Det personliga brevet ska vara max en sida långt medan CV:t ska vara 2-3 sidor. För nyutexaminerad student brukar det oftast räcka med två sidor, medan det kan behövas tre sidor för den som har längre utbildning och erfarenhet.

Söker du flera jobb kan det vara svårt att variera ansökningarna. Många skickar ett och samma standardbrev till alla jobb de söker men oftast märker arbetsgivaren detta. Det är bättre att du ägnar energi åt de jobb du verkligen vill ha och skriver ett nytt brev för varje tjänst.

Viktiga hållpunkter

Konkurrensen om de lediga jobben är ofta tuff med flera hundra sökande till en tjänst. Därför är det viktigt att du lägger ner tid på din ansökan och försöker väcka intresse hos arbetsgivaren. Det finns vissa riktlinjer som är bra att utgå ifrån i alla typer av ansökningshandlingar.

  • Handlingarna bör vara lättlästa och lättöverskådliga
  • De bör endast innehålla relevant information
  • Det viktigaste bör komma först
  • Matcha handlingarna med annons/specifik tjänst

Ansökningsbrevet

Ansökningsbrevet ska berätta om dig själv, din bakgrund och din personlighet på ett sätt som visar att du är rätt person för jobbet.

Kom ihåg att svara på frågorna:

  1. Varför ska företaget anställa just dig?
  2. Varför vill du arbeta på just detta företag?
  3. Varför är du kompetent? Se rubriken Mina kompetenser

Utgå från annonsen

Ha annonsen framför dig när du skriver och försök hitta nyckelord. Vad söker arbetsgivaren? Visa att just du är en sådan person genom att beskriva dina erfarenheter, meriter och din personlighet så att de stämmer överens med arbetsgivarens behov.

Väck arbetsgivarens intresse

Brevet ska vara tydligt, lättläst och snabbt visa varför du söker tjänsten. Det ska vara enkelt att hitta i eftersom rekryterarna ofta har ont om tid och många ansökningar att läsa. Det viktiga får inte komma bort! Syftet med brevet är att väcka arbetsgivarens intresse så att du blir kallad till intervju. Du behöver inte berätta allt!

Kom ihåg att det är bättre att konkretisera och sätta din erfarenhet/kompetens och dina personliga egenskaper i ett sammanhang och inte bara rada upp en massa egenskapsord. Försök i ditt brev att ge bevis och exempel på att du verkligen är det du skriver.

Exempel på ansökningsbrev

Intressebrev - en spontanansökan

Det är viktigt att inte bara söka arbete via annons utan att även kontakta arbetsgivare som du är intresserad av att arbeta hos. När du skickar ett intressebrev eller en spontanansökan finns det förstås inte någon specifik tjänst eller annons att matcha mot, detta ställer lite högre krav på dig. Tänk att det är du själv som ”utformar annonsen”.

Målet är att få träffa arbetsgivaren

Genom intressebrevet skall du försöka få komma och träffa arbetsgivaren för att ge en presentation av dig själv. Tänk på att det är du som tar initiativet och skriv gärna att du tänker ta kontakt inom några dagar. Försök analysera vilka kunskaper och egenskaper som kan vara viktiga för företaget och visa att du besitter dem.

Lägg gärna extra tid på att förklara varför just detta företag intresserar dig. Ta reda på mer om företaget via deras hemsida, beställ eventuella publikationer och kolla om de förekommit i media nyligen.

Exempel på intressebrev

CV och meritförteckning

Begreppen CV och meritförteckning används ofta som en beteckning på samma sak; en uppställning av dina tidigare erfarenheter. Det är inte alltid arbetsgivarna själva vet vad de ska kalla de ansökningar de efterfrågar vilket kan vara lite förvirrat ibland. Ett tips är dock att du som akademiker alltid ska skriva en CV, även om arbetsgivaren efterfrågar en meritförteckning. Anledningen till detta är att det krävs ett CV för att ge en bra bild av dina tidigare erfarenheter.

En meritförteckning är ofta en kronologisk uppställning i punktform där du räknar upp dina meriter i form av utbildningar och anställningar.

CV betyder levnadsbeskrivning

CV står för Curriculum Vitae vilket är latin och betyder levnadsbeskrivning. Den är mycket fylligare och mer utförlig än en meritförteckning. Förutom dina meriter kan du i en CV beskriva dina mål och ambitioner. Det finns tre olika typer av CV; den kronologiska, den funktionella och sen kombinerade. Eftersom en CV inte behöver vara i kronologisk ordning kan du därför justera din CV för varje nytt jobb du söker.

Tänk på att layouten är det första som arbetsgivaren ser då han/hon tittar på ditt CV så lägg tid på att göra en lättläst och snygg layout.

Det förekommer många olika varianter av både CV och meritförteckning, men det finns inget som är direkt rätt eller fel. Är du osäker på vad arbetsgivaren vill ha, ring och fråga!

Kronologisk CV

Den kronologiska CV:n fokuserar på tid där arbetsgivaren kan följa din historik från år till år på ett lätt och överskådligt sätt. Du delar in dina erfarenheter under rubriker. Tänk på att inte ha för många rubriker utan koncentrera dig på det som är viktigast. Det finns ett antal rubriker som du alltid bör ha med, dock kan du förstås döpa om dem till det som passar din CV bäst.

Utbildning

Lista dina utbildningar, din akademiska utbildning förstås och eventuellt din gymnasiala utbildning. Är det så att du har många andra utbildningar såsom kvällskurser, internutbildningar osv. så kan det i vissa fall vara bra att skapa en egen rubrik för dessa.

Arbetslivserfarenhet

Var inte rädd att ta med all din arbetslivserfarenhet, speciellt om du är nyutexaminerad och inte har så lång arbetslivserfarenhet bakom dig. Alla erfarenheter är bra erfarenheter. Även praktik, oavlönat arbete och föreningsengagemang kan placeras under arbetslivserfarenhet.

Språk- och datorkunskaper

Det är viktigt att du graderar dina språkkunskaper. De vanligaste graderingarna är: grundläggande, goda, mycket goda och flytande. Tänk på att graderingen är väldigt subjektiv. Var inte blygsam, utan ta med den där gymnasietyskan du inte pratat på sju år också. Datorkunskaperna redovisas bara. Är det så att du har kunskap om väldigt många olika typer av program kan du eventuellt välja ut dem som du tror är mest intressanta för arbetsgivaren.

Referenser

Det finns två olika sätt att hantera rubriken Referenser i CV:n. Du kan välja att lämna ut namn och direkttelefonnummer till dina referenter, glöm då inte att ange befattning och arbetsplats eller din relation till personen, eller så skriver du bara Lämnas vid förfrågan eller liknande istället. 2-3 referenter räcker gott.

Exempel på kronologisk CV

Funktionell CV

Den funktionella CV:n är inte så vanlig i Sverige men den är på stark frammarsch. Man fokuserar sig på sina erfarenheter och kompetenser. Det blir dessa som blir viktigast. Även rubrikerna i en funktionell CV ser lite annorlunda ut än i den traditionella kronologiska CV:n. Tre rubriker skiljer sig från den kronologiska CV:n och det är dessa du ska börja med.

Målsättning

Under denna rubrik skall du kort skriva ett par rader som beskriver målsättningen med ditt arbetsliv. Tänk på att matcha målsättningen mot arbetsgivaren och arbetsuppgifterna.

Främsta kompetens

En kort sammanfattning av det viktigaste som du vill berätta för arbetsgivaren om dig själv, det skall dock förstås vara på ett professionellt plan. Tänk på att det inte är någon mening att rabbla massa egenskaper utan välj istället ut ett fåtal och beskriv dem.

Erfarenhetsbredd

Under den här rubriken skall du samla alla dina erfarenheter och kompetenser som du anser vara intressanta för arbetsgivaren. Kort kan man säga att det som du i ditt kronologiska CV lade under varje rubrik samlas under en gemensam rubrik. Du behöver inte redogöra för var du skaffat dig din erfarenhet.

Resterande rubriker skiljer sig inte från den kronologiska CV:n. Dock skriver du enbart när, var och vad du gjort. Det vill säga mer som en traditionell meritförteckning.

Den funktionella CV:n kan vara ett sätt att lyfta fram din kompetens utan att det blir uppenbart att du saknar en del av den arbetslivserfarenhet som efterfrågas.

Exempel på Funktionell CV

Text och exempel från Karriärcentrum

Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2015-07-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?